tiistai 3. huhtikuuta 2012

Studying = Student Dying

Maanantai. Istun koulussa fysiikan koe naamani edessä. En tajuu yhtäkään tehtävää ja odotan, että kello lyö 10. Menee 30 minuuttia, 15, 10.. kello on 9.55 ja opettaja sanoo, että jos on valmis voi lähteä. Palautan tyhjän koepaperin mun nimellä opettajan pöydälle ja lähen nopeesti ulos luokasta.



 Ja yks koe lisää listaan uusintakokeet. Ääh, miks oon lukiossa? Ihmiset kirjottelee netissä, että vien jonkun motivoituneemman opiskelijan paikan. Mutta itehän mä ansaitsin paikkani Kallion lukioon? Mä oon se joka teki paljon töitä sen eteen, että pääsisin sinne.



 En vielä tiedä mitä elämältä haluan ja menin lukioon siksi, että voisin miettiä sitä samalla kun valmistun ylioppilaaksi. Okei myönnän, ei mee ihan nappiin, mutta ei se tarkota etten ansaitsis olla siinä lukiossa johon pääsin. Enkä mä aina jaksa mennä kouluun, ei huvita. Mikä ongelma on tajuta se, ettei kaikilla oo intoa ja voimia lähtee joka aamu kouluun?



 Mulla ei sitä vaan oo joka päivä, eikä mulla oo mitään motivaatiota kouluun tällä hetkellä. Mietin itekki tosi usein, että miks ihmeessä tulin lukioon? Mua ei kiinnosta pätkääkään ne lukuaineet. En ees vaivaudu tekee läksyjä tai en ees ajattele et ne pitäs tehä. Kahlin vaan kaiken läpi ja lopulta mulle jää enemmän tekemistä.



 Pitäs ryhdistäytyä, mutta ei vaan onnistu! Joku oli nettiin kirjottanu että kun laitoin niin kivat safkat yhessä jaksossa, niin miksen menny vaikka kokkialaa opiskelemaan. Koe(loma)viikon jälkeen jota en koskaan saa otettua vakavasti mietin, että niin miksen menny vaikkapa amikseen? Miten saatte ittenne ryhdistäytymään, any tips?


Sini

28 kommenttia:

  1. Siun pittää vaan ottaa itteäs niskasta kiinni ja päättää esim yhen jakson ajaks, että ny hoijan hommat hyvin! jos sie tykkäät vaikka lenkkeillä yms, käy aina koulun jälkeen lenkillä nii se piristää, sitte teet läksyt (tai osan niistä) ja sitte oot valmis tekemää muita juttuja, esim olleen konneella tai nähhä kavereita. Itekki mie oon lukiossa ja ei inspaa melkeen koskaan tehhä läksyjä yms. Mut seki auttaa, että jos istut sielä tunneilla ja kuuntelet ees jotain, ja sitte kertaat jottain vähän kokkeeseen, nii pittäis jotenki ne läpi päästä :b Ootko miettiny mitä aineita kirjotat yo:ssa? Helpottais varmaan ku tietäisit ne, nii tietäisit mihin aineisii OIKEESTI pitäs panostaa :-) toivottavasti rupee kouluhommat luistamaa! Ja tosiaa siehän sen lukio paikan ansaitsit, ei kukkaan muu! <3

    VastaaPoista
  2. toi viiminen kuva... ihankun mun kännykän herätyksiä :D siis noi tekstit ihan samankaltasia. se vaan et mul on yli tuplasti enemmän noita herätyksiä.
    herääminen aamulla aikasin on vaan niin vaikeeta!

    VastaaPoista
  3. Siitähän se on kiinni, mitä elämältäsi tahdot. Päättäminen ei taatusti noin nuorena ole helppoa, mutta ratkaisut pitää tehdä sen perusteella, mikä nyt tuntuu parhaalta ratkaisulta.

    Ei kukaan oo sellainen, että ois joka ikinen päivä riemuissaan lähdössä kouluun tai töihin, mutta elämässä on ikäviä tai vähän vähemmänkin ikäviä velvollisuuksia. Ikävistä pitää päästä läpi, että pääsee niihin vähemmän ikäviin.

    VastaaPoista
  4. Mulla toi ongelma oli pahin ysillä.. Mut kannattaa tosiaan vielä miettiä että kannattaako lukioo jatkaa jos tosiaan vaan sluibaat sieltä ja miettii jos ois joku ala minne voisit haluta (: Monesko vuosi sulla on nyt menossa lukiossa?

    VastaaPoista
  5. Minulla on sama ongelma kun sulla, vai voiko sitä ongelmaks sanoa xD Lukiossa yritän vain olla, vaikkei huvita yhtään.Olen kohta abi ja minulla on kaikki ruotsin kurssit kesken. Joten tuttu tunne. Onneks on muitakin joille lukio ei ole helppoa. Mut paljon tsemppii sulle :)

    VastaaPoista
  6. No jossei ole ikinä ollut pakko mitään tehdä, pätäkkää tulee himasta ja on kivempi vaan oleskella. Ihan tuttu tauti isolla osalla kermapersenuorisoa.
    Sitte voi myöhemmin elää sossulla, asuntotuella ym.
    Mee vuodeksi vaikka jotain siivoustyötä tekemään niin voi motivaatiokin pikkusen kasvaa..
    Mutta tuskinpa meet kun ei se ole "kivaa"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei oo kyllä suunnitelmissa elää sossun tuella. Ja en kyllä mene täällä lukiossa oon ja sen siltojen loppuun oli kivaa tai ei.

      Poista
  7. "...sama ongelma kun sulla, vai voiko sitä ongelmaks sanoa xD Lukiossa yritän vain olla, vaikkei huvita yhtään.Olen kohta abi ja minulla on kaikki ruotsin kurssit kesken. Joten tuttu tunne. Onneks on muitakin joille lukio ei ole helppoa"

    - ei se mikään ongelma sulle olekaan. Ongelma se on niille jotka verorahoillaan sut tulevaisuudessa elättää.
    "Onneksi on muitakin" - joo, todella suuri onni. Puolet kansasta vääntää töitä selkä vääränä että "muille" riittää sossusta ja kelasta rahaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä millään toisten verorahoilla oo elämässä, ihan omat rahani tienaan ei se yhestä hiton lukiosta oo kii

      Poista
  8. "Ihmiset kirjottelee netissä, että vien jonkun motivoituneemman opiskelijan paikan. Mutta itehän mä ansaitsin paikkani Kallion lukioon? Mä oon se joka teki paljon töitä sen eteen, että pääsisin sinne."

    Miksi ihmeessä teit töitä sen eteen, että pääsit sinne, jos et nyt kuitenkaan ole valmis opiskelemaan? Ei se ole vielä mikään saavutus, että pääsee lukioon. Saavutus on se, että valmistuu sieltä hyvin paperein ja pääse jatko-opiskelemaan. Huonolla ylioppilastodistuksella ei tee mitään. Sittenpä se vasta myrkyn lykkääkin, kun pitäs lukion jälkeen päästä johonki opiskelemaan. Teatterikorkeakoululle ainakin saat heittää hyvästit.

    Eihän sua enää kukaan töihinkään ota, kun ovat telkkarista nähneet kuinka laiska olet. Ja tuskin tuo teinikännäily alaikäisenä yhtään paransi asiaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä helvetin väliä mitä ihmiset on nähnyt telkkarista? Sini on vast 16-vuotias nuori nainen! Miks sä luulet et Sini viel 20 vuotiaana on laiska koulun suhteen? Itse tunnen sinin ja voin sanoa että oon nähnyt paljon edistystä monissa eri asioissa, joissa hän edistynyt paljon!

      Kuka sä luulet olevas ku arvostelet Siniä ettei kukaan ota töihin laiskuuden takia ja teinikännäilyn takia? Suomessa kaikki juo alaikäisenä, Sini on vaa tarpeeksi rohkea et näyttää asian Suomelle, mitä nuoret välillä tekevät. En usko et sinäkään mikään enkeli ollu nuorena (jos olet nyt vanhempi), varmasti joit teininä.

      Sinin tuntien, hän pystyy mihin vain jos oikeesti haluaa.
      Kysymys kaikille seuraajille ja muillekkin jotka näitä katsoo.. Kuinka moni menisi ilomielin kouluun? kenen mielestä koulu on niin ihanaa? Menisitkö kouluun hymy huulessa? Itse olen käynyt koulun läpi ja en todellakaan haluis mennä enään, mut kaipa sitä pitää jatkaa viel korkeemmalle tasolle.. Suurinosa teineistä tekee vaikka mitä ettei menis kouluun. Ja Sini sen paikan on hankkinu, itse tehnyt töitä sen etee, turha teijän kenenkää on tulla arvostelee sitä miten hän käy koulua! Teille en näytä muuta ku kolmatta sormea :)!

      Poista
    2. "kaikki juo alaikäisenä"

      Ei toki kannata yleistää. Todellakaan kaikki ei juo alaikäisenä, ei edes suurin osa.

      Poista
  9. Kyllä se on saavutus. Opiskelen täällä mutta en nopeaa tahtia, enkä tosiaan oo ainoo. Monet kallioon hakeneet tuli tänne vain ilmasutaito aineiden takia. Eikä niitä ylioppilastodistuksia hirveesti katota enemmän sitä että se vaan on. En edes halua Teatterikorkeakouluun.

    VastaaPoista
  10. Opiskelen yliopistossa unelma-alaani, mutta ei se aikaansaaminen ole aina innostavaa edes ahkeralle opiskelijalle. Mua potkii monesti eteenpäin ajatus siitä, että "jos en tee tätä nyt kunnolla, joudun myöhemmin tekemään sen eteen töitä vielä enemmän". Eli jos jonkin verran vaivaa luentokurssin tentin läpäisemiseen heti kurssin loputtua, niin joudun tekemään sen eteen vähemmän hommia kuin että jos teen tentin vasta kuukausien päästä kurssin loppumisesta, jolloin mun pitää kerrata paljon enemmän päästäkseni tentistä läpi. Tää ajattelumalli toimii ainakin mun kaltaiselle mukavuudenhaluiselle laiskiaiselle. :)
    Toivottavasti löydät oman tapasi saada motivaatiota. Ja muista, ettei niiden motivaation lähteiden tarttee olla elämää suurempia "tää hyödyttää sua vielä viiskymppisenäkin" -tyyppisiä, vaan sellaisia, että ne toimii siinä hetkessä. Sinänsä perusteluilla ei oo väliä, kunhan löydät sen oman tapasi saada aikaiseksi. Tsemiä!

    VastaaPoista
  11. Onko se nyt niin kauheata ja ennenkuulumatonta havaita, että tässä maassa (niinkuin muuallakin) on ihan vaan yksinkertaisesti laiskoja ihmisiä. On kivempaa shoppailla ja heilua joutilaana kuin pakottautua ihan oikeasti tekemään duunia. Jos se nyt yksinkertaisesti vaan on mahdollista esim. perheen varakkuuden takia.
    Ei kai tarvikaan vielä tuon ikäisenä tietää mitä meinaa tehdä "isona", mutta voihan sen koulun vetää sitten siihen malliin että valinanvaraa on sitten kun tietää.
    Kaikki Ei ole aina kivaa koko ajan. Pelkkä harhakuvitelma, jossa tämä maailman varakkaimman kansan kakarat elää. Käsittämätöntä, ettei vapaa-ajan hauskanpitoa ja ihan vaan selkeää puurtamista voi yhdistää.
    Kauheita ähkijöitä sinänsä kaikki siinä Iholla-sarjassa. Vois olla hyvä, jos naisillekin olis armeija pakollisena niin tulisi vähän suhteellisuudentajua päähän.

    VastaaPoista
  12. "Kuinka moni menisi ilomielin kouluun? kenen mielestä koulu on niin ihanaa.. Suurinosa teineistä tekee vaikka mitä ettei menis kouluun?"
    - Juu, harvemmin semmoista porukkaa kantasuomalaisista enää löytyy. Joutais yks ikäluokka vaihtaa motivoituneempaan sakkiin jostain eteläisemmistä maanosista. Ei muuta kuin vaihtoon.

    VastaaPoista
  13. Ei se ole laiskuutta, jos ei jaksa nousta aamulla kouluun ja motivaatio on kateissa. Jotkut on tosi aamu-unisia ja nouseminen aikasin on tuskallista. Oon sua yli 10 vuotta vanhempi ja itellä oli lukiossa samanlaista. Työelämässä olen kuitenkin ollut ahkera ja panostanut siihen, että teen työt hyvin. Ylioppilastodistuksia tai muitakaan ei oo kukaan kysellyt. Aina olen tehnyt töitä paljon, enkä jäänyt yhteiskunnan elätiksi. Tällä hetkellä olen yrittäjä unelma-ammatissani, josta en lukioikäsenä tiennyt mitään.

    Tsemppiä Sini! Kyllä se motivaatio ajan kanssa löytyy. Älä ole ankara itsellesi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos paljon, kannustava kommentti!:)

      Poista
  14. Muistan ku itellä oli ihan samanlaiset fiilikset lukion ekana vuonna. Mulla ei katkennut yksikään kurssi, mutta monesta kurssista tuli todella ala-arvoisia numeroita, koska ajattelin vaa "no ihan sama mitä sieltä tulee kuha pääsee läpi". Onneks enää en ajattele noin ja olen saanut motivaation takas. :) Käyn lukiota neljättä vuotta, koska halusin korottaa ja käydä kurssit uusiksi, joista olin saanu huonoja numeroita. Monet numerot nousikin 5 -> 8 tai 9 ja oon kyllä tyytyväinen, vaikka kaikissa aineissa en hyvä olekaan. Toivottavasti säkin saat opiskeluinnon takaisin ja jos olet kovin aamu-uninen, niin kannattaa suosiolla suunnitella jaksot ja kurssit niin, ettei aamu-tunteja olisi! :) Paljon tsemppiä sulle!

    VastaaPoista
  15. Motivaation löytämiseen on tietysti yhtä monta tapaa kun on ihmisiäkin, mut ite yritän kannustaa itteeni jaksamaan lahjonnalla :) "Okei, saan syödä 3 palaa suklaata kun oon tehnyt tän ja ton asian"
    Yleensä suklaa toimii parhaiten, mut kyllä kaikki muutkin kivat asiat joita haluisin mueluummin tehdä. Sit on hyvä kans muistaa levätä. Päättää vaik et esim. lauantaina teen tän kaiken pois alta, ni sunnuntaina voin ottaa rennosti.

    Iholla-sarja on ihana, odotan seuraavia jaksoja aina innolla. Ihailtavaa, miten avoimesti kerrot kameralle elämästäsi, ite on varmaan pystyis. Olet superkaunis, ja sun tyyli on ihanan persoonallinen! Lämmin halaus, ja tsemppiä sulle!

    VastaaPoista